هنر خیاطی و دوخت لباس یکی از هنرهای قدیمی است که روز به روز متدهای جدید به این هنر و علم اضافه شده و موجب هرچه بهتر و برتر شدن این صنعت می شود.  در این مقاله قصد داریم به صورت تصویری به معرفی انواع باکس دوزی و تاپلکس و انواع زیر سازهای ویژه لباس شب و عروس بپردازیم.
مجتمع فنی تهران نمایندگی ونک باکس دوزی

باکس دوزی یا گن دوزی یک روش جدید و جذاب در لباس های عروس و مجلسی و نامزدی است. در این روش هنرمند اقدام به ساخت زیر سازهای لباس عروس و شب می کند که این هنر موجب فرم دهی های متفاوت و بهتر اندام می شود و کیفیت دوخت، اجرا و ماندگاری را بسیار بالا می برد به طوری که طی این روش با بکار بردن فنر های زیاد و تکنیک دوخت حرفه ای هنگام پوشیدن کاهش دو سایزی را مشاهده خواهید کرد و دیگر لباس های دکلته عروس و مجلسی خود را به سمت پایین نمی کشند و ایست بسیار زیبایی به لباس می دهد.

مجتمع فنی تهران نمایندگی ونک باکس دوزی
هزینه  دوخت این چنین لباس هایی بسیار بالاست و کار بسیار با سکه و جذاب می شود، دوخت انواع بندینک و بندینک کشی این لباس ها موجب سایز بندی و حتی کاهش سایز اندام می شود.
مجتمع فنی تهران نمایندگی ونک باکس دوزی تاپلکس
تاپلکس نیز یکی از انواع زیر سازها برای لباس است. تاپلکس می تواند به عنوان تاپِ بالاتنه در لباس شب، زیرساز بالاتنه ی عروس و یا به عنوان گن برای فرم دهی استفاده شود.
تفاوت تاپلکس و باکس دوزی:
  1. نوع متریال استفاده شده
  2. نحوه ی فنردوزی
  3. روی باکس بالاتنه، یک لایه ی پشم شیشه دوخته می شود اما در تاپلکس این لایه وجود ندارد و نرم تر روی بدن می نشیند.
  4. تاپلکس از خانواده ی کرست های بدن است و نوعی گن دوزی محسوب می شود.
یکی از شاخه های پر در امد طراحی لباس در دنیا، لباس شب و عروس است که دوخت تاپلکس و باکس دوزی از مدرن ترین تکنیک های این هنر است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.