استایلینگ چیست؟ و استایلیست کیست؟

استایلینگ از واژه “style” به معنی سبک و روش گرفته شده است، که طراحی و شخصیت دادن به فرد، برند، رویداد، کالکشن، کت واک، مجله یا برنامه تلویزیونی را شامل می شود.
استایلیست شخصی است که شغل اش استایلینگ است و می توان گفت: همان کارگردان هنری مد می باشد، کسی که کارش هدایت مد در یک مسیر مشخص و معنادار است. او باید بتواند عناصر یک سبک را به خوبی در کنار هم مونتاژ کند و در نهایت به ایده آل ترین حالت ممکن دست پیدا کند. او فردی مهم در فرآیند خلق تصویر تلقی می شود که به هیچ دیدگاه خاصی وابسته نیست.
استایلیست شخصی است که تفکرش مبتنی بر دموکراسی است چرا که باید معتقد باشد: یک نوع اندام ایده آل وجود ندارد و هر شخصی می تواند هویتی منحصر به خود داشته باشد و آن را از طریق استایل خود به معرض نمایش بگذارد. به طور ساده می توان گفت که مسئول انتخاب لباس و ظاهر کلی افراد است.
استایلینگ در عین حال که بیانگر نوعی دموکراسی است، نوعی بار اشرافی و تجملاتی را هم با خود به همراه دارد، چرا که فرق بسیار زیادی است بین افرادی که لباس هایشان را بر تنشان چیدمان می کنند و کسانی که فقط لباس می پوشند.
استایلیست موفق می داند که تنها مهارت عملی او مورد ارزیابی قرار نمی گیرد، بلکه ایده ها و نگرش و سلیقه شخصی و ذوق هنری و خلاقانه او نیز در هر اثری که خلق می کند دارای اهمیت است. یک استایلیست می تواند کارهای چالش برانگیزی انجام دهد که امروزه نیز بسیار رایج است مثل پوشیدن لباس زیر بر روی لباس رو، نشان دادن زنان در لباس رسمی کاملا مردانه و بالعکس پوشاندن کفش کاملا زنانه با پاشنه هایی باریک و بلند به پای مردان با تیپ و استایل های کاملا مردانه و حتی استفاده از لباس ورزشی به عنوان لباس رسمی برای مردان، مانند پوشیدن کتانی کاملا اسپورت و ورزشی با کت و شلوار مردانه و در نهایت ایده پوشاندن کامل صورت که کاملا هویت فرد را مخفی می کند که همین جسارت استایلیست ها باعث به وجود آمدن سبک و روشی در ارائه آثار و کت واک ها می شود به نام Faceless fashion، که برند های مختلفی در کت واک هایشان از این ایده استفاده می کنند.
یک استایلیست باید:
  • تاریخ هنر و تاریخ لباس را بلد باشد.
  • از گرایش و سبک های مد و لباس آگاه باشد.
  • علم رنگ شناسی، فرم شناسی، اندام شناسی و تدابیر خط و رنگ را داشته باشد.
  •  آگاهی کافی در مورد واژه های اصلی مبحث مد و لباس را داشته باشد.
  • اطلاعات کافی در مورد  نوع پارچه: پشمی، کتان، پلی استر، استات…. /انواع چاپ: دیجیتال، سیلک اسکرین، روتاری و… /انواع یقه، شلوار، دامن، بلوز، پیراهن، آستین،…. /لوازم جانبی: انواع کلاه، دستمال گردن، کراوات، عینک، کیف، کفش، تزئینات مو و انواع گل سرها… داشته باشد.
  • فهم درستی از مسائلی نظیر نور، مکان، انعکاس نور، رنگ، بافت داشته باشد.
  • زبان بدن را بلد باشد.
  • اطلاعات خود را در زمینه فیلم، تلویزیون، ادبیات، جامعه شناسی، زیبایی شناسی و… بالا ببرد.
  • هوش و خلاقیت خود را خارج از منافع شخصی خود با استفاده از انواع تصاویر و مطبوعات بالا ببرد.
  • قلمی روان و گویا داشته باشد واز مهارت های نویسندگی و انتقادی آگاه باشد.
در کل او باید بتواند خوب ببیند و خوب تحلیل کند و عالی اجرا کند.

یک استایلیست باید برای خود آلبوم نمونه کار داشته باشد. او بعد از پایان هر پروژه عکاسی و انجام ادیت و رتوش عکس ها باید تصاویر نهایی را که عکاس در اختیارش قرار می دهد در آلبوم خود قرار دهد و حتی می تواند از بریده های مجلاتی که برایشان کار انجام داده است نیز استفاده کند.
استایلیست می تواند تمام فعالیت های خود را در زمینه های مختلف استایلینگ به صورت آلبوم در آورد و یا اینکه آلبوم خود را در فضای مجازی و در شبکه های اجتماعی نشر دهد.
 
 دوره استایلینگ مجتمع فنی تهران
 
به طور کلی استایلینگ را می توان به سه دسته کلی تقسیم بندی کرد:
  1. استایلینگ شخصی: با چیدمان لباس و لوازم جانبی در کنار هم شخصیت فرد قبل از اینکه حرفی بزند و خود را معرفی کند به تصویر کشیده می شود. در این نوع از استایلینگ، استایلیست به مشتری خود کمک می کند که اعتماد به نفس بیشتری کسب کند و برای خود یک استایل شخصی با توجه به تمامی عوامل مانند سن، شغل، ایدئولوژی، فرم بدن و… بدست بیاورد. او باید آرمان ها و خواسته های مشتری خود را بداند و تمامی این اطلاعات را برای رسیدن به یک استایل خوب و ماندگار پردازش کند. یک استایلیست نباید با انتخاب استایل برای مشتری خود باعث شود فرد تصویر دلخواهی که دیگران دوست دارند از او ببینند را داشته باشد و برای او شخصیتی غیر از چیزی که هست را بسازد بلکه باید هویت فرد مطابق با شخصیت او در استایلش نمایانگر باشد، نه چیزی که دوست دارد باشد.
او در ملاقات با مشتری خود باید نکات زیر را مد نظر قرار دهد:
سبک زندگی/ بودجه/ فرم بدن و سن/ حذف برخی از لباس ها

 ۲- استایلینگ تبلیغاتی: برای فروش محصولات و خدمات لباس به مخاطبی خاص صورت می گیرد. او با عکاس در حوزه تبلیغات همکاری میکند. در تیم استایلینگ تبلیغاتی عکاس، طراح لباس، طراح مو، طراح آرایش و در راس آنها استایلیست در کنار هم پروژه تبلیغاتی را پیش می برند. در این نوع از استایلینگ، استایلیست در سایر زمینه ها به غیر از تبلیغات مد و لباس و لوازم وابسته به مد نیز فعالیت می کند. مانند: تبلیغات خوراکی ها، بانک ها، محصولات، سوپر مارکت ها و… که ضرورتا از گرایش های معروف مد و لباس پیروی نمی شود بلکه نسبت به نمایش لباس مطابق با پروژه تبلیغاتی کار می کند، پس باید دانش تاریخی و فرهنگی داشته باشد. او باید هویت برند و مخاطبان برند را بشناسد و طبق آن استایلی را برای تیزر های تبلیغاتی تلویزیون، بیلبورد ها، لمپست ها و… چیدمان کند.
به عنوان مثال: اگر لاکچری بودن مد می شود او باید هویت برندی که می خواهد برایش تبلیغ کند و مخاطبانش را بشناسد که بداند استفاده از لاکچری بودن برای آن برند تبلیغ محسوب می شود یا ضد تبلیغ است.

 ۳- استایلینگ مطبوعاتی: استایلیست در این نوع از استایلینگ در مجلات، وبلاگ ها، مقالات فعالیت می کند. او نمایش های فصلی را بر اساس فرم اصلی لباس، رنگ، نوع پارچه، نوع چاپ تفسیر می کند و یک جمع بندی کلی از ارائه برندها در اختیار مخاطبانش قرار می دهد. استایلیست باید در این حوزه از استایلینگ گرایش های خیابانی را در لباس مردم نشان دهد و گویای نفوذ صحنه مد به خیابان باشد. و همچنین مقالات لباس فصلی برای جذب مخاطبان آماده کند. منظور از مقالات لباس این است که سناریویی را از طریق تصاویر بیان کند که شامل یک تم، حالت یا مفهوم باشد. به عنوان مثال: لباس شنا برای فصل تابستان و پالتو و کت برای فصل زمستان.
 
شغل های یک استایلیست
از آنجایی که استایلینگ رشته ای پویا است و استایلیست ها به عنوان متخصصین جدا نشدنی از هنر و صنعت در حال فعالیت هستند، عناوین شغلی زیادی در رابطه با استایلینگ وجود دارد که برخی از آنها به شرح زیل است:
Celebrity Styling: آماده سازی و چیدمان استایل افراد مشهور برای حضور در فستیوال ها، نمایش فیلم، فرش قرمز و در کل زندگی شخصی شان چرا که حضور آنها و استایلشان برای مردم مهم است و مردم پیگیر زندگی آنها هستند.
ardrobe styling : آماده سازی مجموعه ای لباس برای تئاتر، سریال ها، فیلمهای سینمایی، کنسرت و برنامه های تلویزیونی.
Catalog styling: آماده سازی کاتالوگ های تبلیغاتی و پروموشن ها.
Retail fashion styling: مشاوره دادن در فروشگاه های خرده فروشی برای چیدمان یک استایل برای فروش بهتر و بیشتر.
Window dressing style: چیدمان ویترین فروشگاه های لباس برای هر فصل و طبق هویت فروشگاه و برند لباس.
and consulting : یک استایلیست در این شغل از صفر تا صد یک کالکشن را در کنار مابقی تیم حضور دارد و ترند ها را برای برند تحلیل می کند.
nway styling : کارگردان هنری اجرای کت واک ها که مسیر مشخصی را برای ران وی  با ایجاد یک استوری بورد مشخص می کند.
ditorial styling : نوشتن مقالات مد و بررسی و تحلیل برند ها، بررسی لباس سلبریتی ها در مراسم های مختلف، آماده سازی روند عکاسی برای مجلات مد و تبلیغاتی.
Still life styling: استایلیست عکاسی اشیا بدون استفاده از مدل. او متخصص چیدمان اشیا در کنار هم است و این کار را به روش های مختلف انجام می دهد.
کلاس استایلینگ مجتمع فنی تهران

فرق بین طراح لباس و یک استایلیست:
بهترین توصیف که می تواند گویای دید کلی نسبت به این دو شغل باشد این است که: طراح لباس در وهله اول یک هنرمند است ولی یک استایلیست یک بیزینس من است.
در طراحی لباس بیشتر در مورد چیزی که مد است صحبت میکنیم و شخصیت افراد کمتر در نظر گرفته می شود ولی در استایلینگ شخصی، شخصیت فرد مهم است تا چیزی که مد و ترند فصل باشد. همینطور در حوزه استایلینگ تبلیغاتی باید هویت برند مورد توجه قرار بگیرد نه چیزی که مد روز است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.